10 najważniejszych pojęć marketingowych

Dla jednych proste i oczywiste, dla innych nadal stanowią problem. Oto lista dziesięciu najpopularniejszych i najbardziej kluczowych pojęć związanych z marketingiem on-line:

Agencja marketingowa – firma, która kompleksowo zajmuje się marketingiem internetowym. „Kompleksowość” oznacza przede wszystkim operowanie szerokim zapleczem kadrowym,  które pozwala na pełną obsługę klienta w zakresie promocji on-line. Agencje marketingowe mogą mieć swój specjalizacje, np. content marketing (agencja Brand.ceo) czy pozycjonowanie (FusionSystem), jednak zwykle można zwrócić się do nich o większość usług marketingowych.

Artykuł sponsorowany – Artykuł, który napisany jest na zlecenie reklamodawcy i umieszczany jest w prasie lub jej wydaniu internetowym. Artykuły sponsorowane mają to do siebie, że zazwyczaj oznaczone są jako „artykuł partnera zewnętrznego”, co wiąże się z lepszym, promowanym miejscem na danej platformie wydawniczej. Artykuły sponsorowane są narzędziem content marketingu.

Content Marketing – Strategia marketingu on-line, polegająca na umieszczaniu materiałów promocyjnych (artykułów sponsorowanych, filmów wideo, zdjęć) na zewnętrznych stronach, portalach i blogach, ale także w prasie drukowanej. Zadaniem content marketingu jest promowanie reklamodawcy jako specjalisty i eksperta, zatem nie można mówić o tym, że content marketing jest „reklamą”. Jego zadaniem jest przekonywanie ludzi do siebie, jednak poprzez porady, informacje, komentarze eksperckie.

Do follow – Atrybut dodany do linku, który powoduje, że jest on atrakcyjny i zauważalny dla robotów internetowych (przede wszystkim dla algorytmów wyszukiwarki Google). Linki do follow umieszcza się na blogach, stronach i forach, żeby budować swoją pozycję w wynikach wyszukiwania. Im więcej linków do follow odnosi się do Twojej strony – tym lepiej dla jej pozycji w Google. Liczy się oczywiście nie tylko ilość, ale także jakość stron. Tzw. „link building”, czyli budowani siatki linków w przestrzeni internetowej, stanowi podstawę działań SEO.

Konwersja – działanie odbiorcy, które było naszym celem w kampanii marketingowej. Innymi słowy, jest to współczynnik udanych akcji (kliknięć, zakupu, zarejestrowania się) w stosunku do wszystkich wejść w dany link. Konwersja określa sukces danej kampanii – jeżeli jest wysoka, to znak, że wszystko przebiegło zgodnie z planem, czyli strategia została odpowiednio zaplanowana, stargetowana i zrealizowana. Warto zaznaczyć, że w różnych firmach „konwersja’’ może oznaczać coś innego, gdyż różny może być cel danej akcji promocyjnej.

Lead – dane kontaktowe internauty, który może być potencjalnym klientem. Pozyskiwanie lead’ów to wszelkie działania zmierzające do tego, by dana osoba pozostawiła swoje dane osobowe i wyraziła chęć kontaktu z firmą w celu przedstawienia jej oferty/usługi. Sposobów na pozyskiwanie lead’ów jest wiele – formularze, ankiety, landing page itp. Lead to, w najprostszych słowach, kontakt do człowieka, który wyraził zainteresowanie jakimiś usługami.

Reklamodawca – Osoba lub firma, która oferuje jakieś produkty lub usługi i chce promować je na różnych platformach wydawniczych. „Promowanie” może mieć różne formy – mogą to być oczywiste reklamy (bannery, pop-upy, Google AdWords) ale także formy content marketingowe, czyli np. artykuły sponsorowane. Reklamodawcą może być dowolna osoba lub przedsiębiorstwo, gdyż promować można dosłownie wszystko, od sprzętu wędkarskiego do usług finansowych czy prawnych.

SEM – Search Engine Marketing, czyli marketing wyszukiwarki internetowe. Wokół hasła „SEM” pojawiało się dużo dyskusji metodologicznych, jednak obecnie przez termin ten rozumie się wszelkie płatne działania reklamowe. Do SEM zaliczymy zatem zarówno kampanie Google Adwords, ale także wszelkie promowane treści na portalach społecznościowych. Cechą charakterystyczną dla SEM jest fakt targetowania i geolokalizacji, czyli dobieranie odbiorców reklamy według własnego klucza.

SEO– Search Engine Optimization, czyli optymalizacja stron internetowych względem wyszukiwarki Google. Zamiennym określeniem dla SEO jest „pozycjonowanie”, gdyż to właśnie jak najwyższa pozycja danej witryny w rankingu Google jest jego celem. Na SEO składa się wiele różnych akcji, narzędzi i umiejętności, a do najważniejszych należy używanie słów kluczowych, budowanie bazy linków oraz obecność w social media.

UU – Unikalny Użytkownik, czyli pojedynczy numer IP, który korzysta z danego serwisu internetowego. UU to wartość, która pozwala określić poziom zainteresowania daną stroną wśród internautów. Jest to bardzo ważna informacja dla reklamodawców, gdyż pozwala wybrać im jak najlepszą stronę do publikowania reklam. Warto jednak wiedzieć, że UU nie zawsze przełoży się na ilość lead’ów, gdyż istotny jest także charakter strony i jej skonkretyzowanie na dany temat.

Wydawca – właściciel strony internetowej, którą udostępnia jako platformę reklamową. Wydawcą może zostać każdy, kto prowadzi bloga, portal lub nawet jakiś profil w social media. Jakość wydawcy mierzy się zazwyczaj w UU, a najlepsi są ci, którzy na swoich stronach skupiają ludzi ukierunkowanych na dany temat.

Autor

Content marketing, czyli marketing treści po polsku

Redakcja serwisu MarketingTresci.pl

Zobacz również

Kontakt

E-mail: kontakt@marketingtresci.pl

Serwis stworzony z myślą o szerzeniu wiedzy związanej z marketingiem w internecie, gdzie główną strategią jest Content Marketing.