SEO, czyli pozycjonowanie stron (z ang. Search Engine Optimization) to nowoczesny sposób na docieranie do klientów w przestrzeni internetowej. Pozwala na zajęcie jak najlepszej pozycji w wynikach wyszukiwań Google, a bardzo często jest to najważniejszy kwalifikator zaufania dla internauty, który wybiera tylko witryny „top 5”. Aby jednak znaleźć się na tym „topie”, należy zrozumieć podstawy działania pozycjonowania. Wyróżniamy dwa typy SEO: off-page i on-page, jednak można wyróżnić także white-hat SEO i black-hat SEO. Na czym polegają, czym się różnią i które z nich są najważniejsze?
SEO on-page, czyli działania na stronie
Pozycjonowanie on-page, to wszelkie zabiegi, których dokonujemy bezpośrednio na naszej witrynie. Można powiedzieć, że jest to działanie wewnętrzne, które ma jak najlepiej wstrzelić się w algorytmy Google i dostosować się do wyszukiwarki w taki sposób, by jak najłatwiej trafiać do internautów zainteresowanych naszymi usługami. Do on—page SEO zaliczamy:
Szybkość strony – im strona szybciej się ładuje, tym jest atrakcyjniejsza dla użytkowników i dla wyszukiwarek. Prędkość jest bardzo istotnym elementem pozycjonowania i, co ciekawe, nie zawsze nim była. Dopiero ostatnie lata przyniosły zmiany w tej kwestii, zatem nie wolno przeładowywać strony startowej nadmierną ilością obrazków, filmów itp.
Słowa kluczowe – Frazy, które najlepiej odwzorowują gusta Twoich czytelników. Research słów kluczowych jest istotnym elementem pozycjonowania – dobrze wybrane frazy będą działały jak magnes na internautów. Im jest ich więcej na stronie, tym lepiej, jednak bez przesady. Nadmiar słów kluczowych może być podejrzany dla algorytmów Google, zatem należy zachować odpowiedni umiar w ich stosowaniu.
Kod i struktura strony – zajęcie dla specjalistów IT, polegające na odpowiednim zapisywaniu kodów portalu i właściwym ułożeniu wszelkich paneli, działów itp. W skład kodowania strony wchodzi m.in. odpowiednie używanie H tagów, alt tagów czy meta description/meta title, a także właściwe umieszczenie i wyróżnienie nagłówków itp.
SEO off-page, czyli wszystko poza stroną
Off-page SEO to tworzenie wokół swojej strony pewnego wirtualnego otoczenia. Chodzi o jak największą ilość interakcji z internautami, ale także (a może przede wszystkim) z innymi witrynami. Off-page SEO to przede wszystkim:
Blogi, strony, portale społecznościowe – Niezbędny element każdego działania pozycjonerskiego. Posiadanie własnej witryny czy profilu w social media pozwala ludziom na komentowanie, cytowanie czy udostępnianie naszych materiałów. Można powiedzieć, że wówczas ruch sam się napędza – należy jednak publikować angażujące i użyteczne treści.
Link building – najważniejszy element off-page SEO, polegający na zewnętrznym i wewnętrznym dzieleniu się linkami. Co to oznacza? Przede wszystkim chodzi o wymianę linków z innymi portalami, czyli bezpośrednie odsyłanie do swoich stron pomiędzy firmami. Tzw. linki „do follow” pozwalają na przekazanie mocy pozycjonerskiej, zatem warto inwestować w takie rozwiązania, nawet jeśli trzeba zapłacić za nie niemałe pieniądze. Nie ma skutecznego pozycjonowania bez wymiany linków, tak samo jak nie można być znanym, jeśli nikt o Tobie nie mówi. Można powiedzieć, że bycie linkowanym na zewnętrznych stronach jest właśnie takim tworzeniem szumu, które odczytywane jest przez algorytmy Google jako wyraz uznania i popularności. Oczywiście im bardziej wiarygodna strona będzie odsyłała do nas – tym lepiej dla naszego SEO.
SEO dobre, SEO złe
Poza sposobem, w którym dokonuje się pozycjonowania, istnieje też podział na SEO legalne i nielegalne.
White hat SEO to wszelkie działania, które zostały opisane powyżej, jednak stosowane z rozwagą i oparte o powszechnie akceptowane zasady. Podstawą tych działań jest znalezienie równowagi pomiędzy atrakcyjnością stron dla internautów a robotów Google. Jest to po prostu pozycjonowanie z zachowaniem etyki, za które nigdy nie będzie groziła nam jakakolwiek kara (naruszenie prawa, zablokowanie strony itp.)
Black Hat SEO natomiast opiera się na zakazanych i nieakceptowanych praktykach pozycjonujących, których jedynym celem jest nienaturalne dopasowanie się witryny do algorytmów wyszukiwarki. Przykładem takiego działania jest tworzenie nieczytelnych i nieużytecznych stron, które linkują do naszej witryny, jednak wypełnione są samymi słowami kluczowymi i ich synonimami. Jest to oczywiście niezgodne z zasadami i może skończyć się usunięciem strony, albo nawet wykluczeniem jej z indeksu wyszukiwarki.
Która metoda SEO jest skuteczniejsza?
Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi, gdyż są to dwa różne rodzaje pozycjonowania i po prostu wzajemni się uzupełniają; jedyną racjonalną odpowiedzią będzie stwierdzenie, że najskuteczniejszą metodą pozycjonowania jest łączenie on-page i off-page SEO. Jak to jednak zrobić? Przede wszystkim zgłosić się do profesjonalnej firmy marketingowej, która specjalizuje się w pozycjonowaniu. Taką firmą jest FusionSystem, który zajmuje się skuteczną optymalizacją stron internetowych pod wyszukiwarki. W grę wchodzi oczywiście tylko white hat SEO!
Autor
Content marketing, czyli marketing treści po polsku
Redakcja serwisu MarketingTresci.pl
Polecamy
Najnowsze
Jakie są zalety grzejników Pro-Term?
Jeśli zastanawiasz się nad wyborem odpowiedniego grzejnika, warto rozważyć markę Pro-Term. Pro-Term jest jednym z czołowych producentów... [...]