Content marketing w Social Mediach – wyzwania i trendy 2022

Wraz ze wzrostem konkurencji w Internecie, rośnie w siłę także marketing treści.
Firmy coraz śmielej zaczynają inwestować w komunikację marketingową opartą na
wartościowych treściach. W najbliższych latach będzie to najskuteczniejszy sposób
na uzyskanie przewagi rynkowej, dlatego warto mieć świadomość wyzwań, przed
jakimi stoi contet marketing i wiedzieć, jakie trendy w tym zakresie będą obowiązywać
w roku 2022.

Content marketing rośnie w siłę

Według większości analiz marketing treści to obecnie najskuteczniejsza forma strategii
marketingowej w aspekcie pozyskiwania nowych klientów i generowania przychodów. Stąd
też ogromna popularność tej formy promocji wśród firm.

Eksperci w badaniu „2020 Content Marketing and Content Distribution: Current State and
Perspectives”, przeprowadzonym przez International Content Marketing Forum,
przeanalizowali rynek content marketingu w 9 państwach Europy.

Polska po raz pierwszy znalazła się w tej grupie. Tylko w ubiegłym roku suma wydatków na
tej rodzaj promocji wyniosła 420 mln euro, przy rekordowej wartości tego rynku w
Niemczech (7,83 mld euro). Może to niewiele, ale to i tak dobry punkt startowy.
Tym bardziej, że polska branża dobrze sobie radzi w takich obszarach jak strategia czy
tworzenie i dystrybucja treści. Co czeka nas w przyszłości?

Wraz z rosnącą konkurencją w sieci inwestycje firm w marketing treści będą rosły. Można
nawet przewidywać, że model wzrostu będzie podobny do tego, jaki w ostatnim czasie
obserwujemy na rynku e-commerce (to znaczy raczej skokowy niż systematyczny).

Content marketing – co to jest?

Content marketing to sposób komunikowania się firm z potencjalnymi klientami przy pomocy
wartościowych treści. Produkowany i publikowany content ma zachęcić potencjalnego
klienta nie tylko do zainteresowania się daną marką, ale także skłonić go do zakupu
(najczęściej konkretnego produktu).

Content marketing to nowa filozofia, która w ostatnim czasie całkowicie zdominowała
komunikację marketingową. I nie tylko z uwagi na fakt, że lepiej odpowiada potrzebom
informacyjnym klientów niż standardowa reklama, którą użytkownicy Internetu już mocno
poirytowani.

Co jeszcze stoi za popularnością content marketingu?

Zmęczenie banerami to nie jedyny powód popularności i skuteczności tej formy marketingu.
Zyskuje ona na znaczeniu także dlatego, że dziennikarskie treści redakcyjne są coraz
gorszej jakości. Powodów takiej sytuacji jest wiele.

Przykładowy to: optymalizacja kosztów, poprzez zaangażowanie do pisania nawet
licealistów bez większego doświadczenia.

Powoduje to, że użytkownicy w internecie, wartościowych treści coraz częściej szukają u
marek. To zaś sprawia, że artykuły sponsorowane nie stoją z gruntu na straconej pozycji.
Jeśli są merytoryczne i wiarygodne skutecznie wspierają sprzedaż.

Te firmy, które dadzą użytkownikom wartość, mogą liczyć na szereg korzyści. Na przykład
na:
- większą sprzedaż
- większy ruch na stronie
- większą rozpoznawalność marki
- zbudowanie pożądanego wizerunku marki
- zbudowanie większego zaufania do marki
- lepszą widoczność w wyszukiwarce (SEO).

Dane – sposób na skuteczną strategię

Z roku na rok coraz więcej firm wykorzystuje treści w celu zdobycia przewagi rynkowej,
dlatego obecnie, by osiągnąć sukces biznesowy, trzeba postawić nie tylko na jakość, ale
także dopasowanie treści do charakteru grupy docelowej.

Aby móc podejmować właściwie decyzje, a co za tym idzie, utrzymać efektywność działań
marketingowych na zadowalającym poziomie, należy wiedzieć:
- kim są nasi klienci,
- jak się zachowują
- i co ich motywuje.

Wykorzystanie tych informacji w procesie tworzenia treści to wyzwanie, jakie stoi dziś przed
firmami i agencjami w zakresie content marketingu.

Połączenie danych z technologią to także trend, który zdominuje marketing online w
2022 roku, dlatego już dziś, nawet małe firmy, powinny zainwestować w zbieranie i analizę
danych. Tym bardziej, że za chwilę zniknie, prawdopodobnie bezpowrotnie, możliwość
zarządzania reklamą na podstawie plików cookie.

Większość firm i specjalistów swoje działania content marketingowe w głównej mierze opiera
na intuicji, niż na twardych danych. Dlaczego?

Często nie wynika to z lenistwa czy nieświadomości, ale po prostu braku tych danych.
Antycypują, czego potrzebują klienci i jakie mają oczekiwania wobec produktu.
Dobrze zinterpretowane dane dotyczące nie tylko odbiorców, ale także poziomu konwersji,
lejka sprzedażowego czy wskaźnika ROI to potężne narzędzie, dające obraz zarówno
rynkowej rzeczywistości, jak i aktualnej grupy docelowej.

Dane to podstawa skutecznej strategii marketingowej. Bez nich trudno ją zbudować i ocenić
jej efektywność. Na szczęście dzięki technologii, za pomocą parametrów można opisać
niemal każdy element i ruch klienta w Internecie.

Można nawet sprawdzić, na jakim fragmencie tekstu najczęściej zatrzymywał się wzrok
czytelników i ile czasu poświęcili artykułowi.

Wielokanałowe podejście

Wiele firm w zakresie content marketingu popełnia jeden kluczowy błąd - skupia się na
jednym kanale w Internecie. Działanie jednotorowe nie pozwala jednak wykorzystać całego
potencjału tej formy promocji.

Każda kampania contentowa powinna obejmować kilka kanałów, które powinny być wybrane
na podstawie badań i analiz grupy docelowej.

Tutaj sprawdzi się jedna z najważniejszych zasad w marketingu, czyli: bądź tam, gdzie Twoi
klienci. Co jeszcze jest ważne?

Trzeba także odpowiednio dobrać format do specyfiki medium.

I tak, jeśli centralnym punktem akcji promocyjnej jest film, to oczywiście najlepiej go
opublikować w jednym z serwisów streamingowych, a artykuły mu towarzyszące, które mają
wzmocnić przekaz, w internetowych serwisach branżowych.

Kreatywność

Do niedawna, z uwagi na słabą konkurencję, zainteresowanie użytkowników można było
wzbudzić jakimikolwiek treściami. Firma, która zrezygnowała ze standardowych formatów
reklamowych na rzecz content marketingu już była postrzegana jako nowoczesna. Jako ta,
która podąża za aktualnymi trendami w marketingu online.

Dzisiaj to już praktycznie niemożliwe.

Ostra rywalizacja na treści podniosła wysoko poprzeczkę zarówno w zakresie jakości, jak i
kreatywności. Coraz trudniej czymś zaskoczyć użytkownika czy wywołać u niego
zaangażowanie większe od kliknięcia przycisku „Lubię To!” na jednym z serwisów
społecznościowych.

Jednak oryginalny pomysł to za mało, aby poruszyć serca i umysły odbiorców.
Pomysł na kampanię contentową powinien uwzględniać także aktualną sytuację rynkową i
społeczną (np. COVID-19). Dzisiaj największym problemem społecznym, o jakim firmy
powinny pamiętać w swojej działalności produkcyjnej i marketingowej jest globalne
ocieplenie klimatu na skutek wzrostu emisji do atmosfery gazów cieplarnianych.
Żadna firma i kampania nie powinna pomijać tego problemu. Tylko, że już dzisiaj nie
wystarczą standardowe zapewnienia, że firma podchodzi do produkcji w sposób
zrównoważony i troszczy się o planetę.

Kto chce dzisiaj przekonać odbiorców, że tak jest w rzeczywistości, musi się nieco bardziej
postarać. Nie wystarczy wzmianka na stronie internetowej, konieczne są wymierne działania
w tym zakresie (np. dołączenie do partnerów akcji „Sprzątanie świata”).

Content marketing a SEO

Najbliższe lata będą stały pod znakiem ściślejszej integracji marketingu treści i działań
odpowiedzialnych za pozycję strony internetowej w rankingu wyszukiwania.
Bez SEO trudno będzie uzyskać zadowalającą efektywność w marketingu treści. Łącząc
obie techniki, można liczyć jednak na efekt synergii.

Trzeba pamiętać, że nie wystarczy stworzyć treści. Trzeba je następnie umiejętnie
wypromować, tak, aby były widoczne dla odbiorców. A pozycjonowanie to jeden z
najskuteczniejszych sposobów w tym zakresie (przynajmniej jeśli idzie o teksty).
Nie można zapomnieć także o user experience (to już jest czynnik rankingowy). Treści
publikowane w ramach kampanii contentowej powinny być nie tylko wartościowe, ale także
użyteczne i łatwe w percepcji.

Odnosząc to do klasycznych artykułów sponsorowanych czy wpisów blogowych, należy już
w fazie tworzenia pomyśleć o użytkownikach. Tym bardziej że wiele technik poprawiających
czytelność tekstu służy także wysokiej pozycji witryny w wynikach wyszukiwania.
Niedawno naczelny inżynier Google wskazał, że pogrubienie kilku najważniejszych fraz i
tez w tekście ułatwia poprawne zaindeksowanie artykułu i sprzyja w drodze na szczyt
rankingu.

Podsumowanie

Content marketing to niewątpliwe przyszłość komunikacji marketingowej, nie tylko w
Internecie. Potrzeby informacyjne użytkowników, z uwagi na coraz bardziej zawiłą
rzeczywistość, która nas otacza, będą nieustanie rosły.

Nie mogąc znaleźć odpowiedzi na wiele pytań w tradycyjnych źródłach (albo brak tych
odpowiedzi, albo brak już źródeł), coraz częściej będą ich poszukiwali na stronach firm.
Komercyjne treści, o ile będą wartościowe i użyteczne, nie muszą być wcale mniej
wiarygodne od redakcyjnych materiałów dziennikarskich.

Te nierzadko także są pisane z pewną intencją, dlatego internauci, zdając sobie sprawę, że
większość treści w sieci ma podtekst marketingowy, przy wyborze nie kierują się źródłem,
ale jakością.

Ta połączona z kreatywnością będzie sine quo non biznesowego sukcesu w content
marketingu, nie tylko w roku 2022.

Artykuł przygotowany we współpracy ze specjalistami od marketingu z Social Elite

Autor

Content marketing, czyli marketing treści po polsku

Redakcja serwisu MarketingTresci.pl

Zobacz również

Kontakt

E-mail: kontakt@marketingtresci.pl

Serwis stworzony z myślą o szerzeniu wiedzy związanej z marketingiem w internecie, gdzie główną strategią jest Content Marketing.