Trendy marketingu internetowego w 2016 roku

Marketing internetowy jest rynkiem, który każdego roku zmienia się i rozwija. To co działało dwa lata temu, niekoniecznie zadziała, lub zadziała z dużą mniejszą efektywnością dziś. Jest wiele zmiennych, które wpływają na te trendy – jedne dyktowane są odgórnie (zmiany wprowadzane przez właścicieli wpływowych i popularnych platform), a jedne dzieją się samoistnie, napędzane jakimiś światowymi wydarzeniami czy ogólnie zmieniającym się społeczeństwem. Każdy kolejny rok różni się od poprzedniego, a 2016 nie jest oczywiście wyjątkiem. W tym artykule omówimy trendy, które są już teraz aktualne, oraz te, które dopiero rozpędzają się i nabiorą większego znaczenia w kolejnym roku.

  1. Pokemon Go

Chociaż moment największego boom’u już minął, to niewymienienie tego zjawiska w tegorocznych trendach byłoby całkowitym nieporozumieniem. Świat zwariował na punkcie aplikacji, która pozwala na łapanie pokemonów w trybie rzeczywistym. Ludzie wcielali się w rolę trenerów i spacerowali od miejsca do miejsca, żeby łapać kolejne sztuki. Ważne jest jednak to, jak gra wpłynęła na polski i światowy marketing. Agencje kreatywne, digitalowe, contentowe, ale też przedsiębiorcy, wielkie korporacje i lokalne sklepy – wszyscy wykorzystywali do maksimum nową zabawę dla nastolatków. Niektórzy zaczęli wykorzystywać ten trend marketingu internetowego na żywo, zakupując specjalne dodatki do aplikacji, które ściągały pokemony do ich lokali, tym samym zapraszając zapalonych trenerów. Prawdopodobnie moda na pokemony była największą eksplozją contentową w historii Internetu, mogącą konkurować chyba tylko z premierą siódmej części Star Wars.

  1. Marketing internetowy w social media

Podpunkt ten wydaje się być oczywisty, jednak tylko z pozoru. Portale społecznościowe już od dawna są polem do prowadzenia kampanii SEM i wszelkich innych form płatnej i bezpłatnej promocji, jednak ten rok wydaje się być przełomowym w tej kwestii. Przede wszystkim Instagram wprowadził swojego rodzaju rewolucję, czyli profile biznesowe dla firm i przedsiębiorców. Wcześniej nie było takiego rozwiązania i sklepy internetowe miały taki sam status profilowy co przeciętni użytkownicy. Wszystko zmieniło się w połowie tego roku, kiedy to wprowadzono właśnie status firmowy dla profili.

Facebook, choć już od dawna posiada taką możliwość, także rozwija się w kierunku komercyjnych profili. Ulepszane i poszerzane są możliwości targetowania, a sam wygląd fanpage zmienił się znacząco – jest wygodniejszy to przeglądania i pozwala na szybszy kontakt z firmą. Sygnały te zwiastują inwestowanie właścicieli platform społecznościowych w ich biznesową stronę i trzeba uznać to za trend już obecny, ale na pewno potencjalnie rosnący.

  1. Spersonalizowany content

Prawdziwa przyszłość marketingu internetowego, która obecnie jest w fazie prężnego rozwoju, ale chyba jeszcze nie pełnego rozkwitu. Spersonalizowane treści działają dużo lepiej na odbiorcę i nie ma co do tego najmniejszych wątpliwości. O ile jest to już od dawna zakorzenione w mailingach, to spersonalizowane reklamy bannerowe są stosunkowo nowym zjawiskiem, które, owszem, widuje się niemal codziennie, jednak z pewnością mają jeszcze dużo niewykorzystanego potencjału.

  1. Bazy danych

Jednym z największych problemów rozwojowych w małych i średnich firmach jest pozyskiwanie klientów. O ile pojedyncze transakcje z polecenia czy wybiórczych wyszukiwań mają miejsce, o tyle jest to bardzo mała liczba i często blokująca perspektywy jakiegokolwiek rozwoju. Przedsiębiorcy mają wszystko – chętnych pracowników, przygotowanych do opracowywania ofert, a także systemy, które pozwalają na masową ich wysyłkę. Nie mają jednak baz danych, a ręczne wyszukiwanie jest nie tylko czasochłonne, ale też często bezcelowe. Powód jest prosty: skuteczne promowanie firmy wymaga kontaktu z osobą decyzyjną, a takie lead’y mogą dostarczyć tylko firmy, które się w tym specjalizują. Bazy danych już są pożądanym towarem, jednak z całą pewnością ich wartość będzie rosła z czasem.

  1. Aplikacje mobilne

Aplikacje mobilne absolutnie podbijają światowe trendy marketingowe; według danych Facebooka padł pierwszy miliard logowań na platformę przy pomocy tabletów i smart fonów w ciągu jednego dnia. Cały świat zmierza zresztą w tę stronę – aplikacje mobilne obsługują coraz szersze wycinki naszej rzeczywistości. Dzięki nim nie tylko płacimy za bilety, umawiamy się na spotkania czy zamawiamy jedzenie, ale także poznajemy nowych ludzi, często w diametralnie różnych kontekstach. Marketing internetowy w 2016 roku w ogromnej mierze oparty jest na apkach, co daje szanse nie tylko marketing owcom, ale też wszystkich pracownikom z branży IT.

Co dalej z marketingiem internetowym?

Chociaż obecne czasy można nazwać apogeum rozwoju digitalowego, to prawdopodobnie jest to tylko prolog do tego, co czeka nas w przyszłości. W kwestii marketingu internetowego oznacza to po prostu nowe trendy, jednak jesteśmy już chyba do tego przyzwyczajeni, że zmieniają się one co rok. Jedyne co nam pozostaje to nadążać za nimi i śledzić je na bieżąco, bo wystarczy chwila zagapienia, a staniemy się zupełnie wyautowani z tego dynamicznego świata.

Autor

Content marketing, czyli marketing treści po polsku

Redakcja serwisu MarketingTresci.pl

Zobacz również

Kontakt

E-mail: kontakt@marketingtresci.pl

Serwis stworzony z myślą o szerzeniu wiedzy związanej z marketingiem w internecie, gdzie główną strategią jest Content Marketing.