Artykuł sponsorowany – wszystko, co musisz o nim wiedzieć.

Artykuł sponsorowany (z ang. advertorial) jest popularnym narzędziem marketingowym, stosowanym m.in. w content marketingu, inbound marketingu, story tellingu itp. Korzystają z niego zarówno duże firmy, w kampaniach zakrojonych na szeroką skalę, jak i niewielcy przedsiębiorcy, którzy chcą budować swoją pozycję na rynkach lokalno-regionalnych. Aby jednak artykuł sponsorowany był skuteczny, musi być stworzony i publikowany w odpowiedni sposób. W tym artykule opiszemy jego najważniejsze aspekty, czyli oznaczenie, treść, formę oraz przekaz.

Oznaczenie

Artykuły sponsorowane mają to do siebie, że w większości przypadków są wyróżnione na stronie jako materiał partnera zewnętrznego. Oznaczenia te mogą być różne i mieć różny wydźwięk – najlepsze agencje content marketingowe, zajmujące się publikowaniem takich artykułów w Internecie, dysponują oznaczeniami, które są neutralne i nie wskazują na reklamowy charakter tekstu. Brand.ceo oferuje swoim klientom właśnie wyżej wspomniany „materiał partnera zewnętrznego”, co brzmi bardzo przyzwoicie, a do tego wyróżnia się na stronie, czyniąc artykuł jeszcze bardziej klikanym.

Artykuły sponsorowane bardzo często są też promowane w specjalny sposób, np. w wyróżnionej tabelce na stronie głównej. Wszystko zależy od preferencji (i budżetu) reklamodawcy, ale także od możliwości, jakie oferuje agencja marketingowa i wydawca.

Treść

Treść artykułu sponsorowanego jest bardzo ważna z dwóch względów: po pierwsze dlatego, że musi być ona rzetelna i wartościowa – tego przecież oczekują internauci, gdy sięgają po lekturę artykułu. Należy pamiętać o tym, że artykuł sponsorowany nie jest reklamą w dosłownym tego słowa znaczeniu, a jego podstawowym zadaniem jest informowanie czytelnika o pewnych zjawiskach, problemach, zasadach.

Nie można jednak zapomnieć, że ma on charakter marketingowy, zatem ważne jest, by mimo neutralnego przekazu jednak miał działanie perswazyjne. Osiąga się to dwójnasób: stosuje się słowa kluczowe oraz tzw. „call to action”.

Słowa kluczowe to po prostu frazy, które są ważne dla Twojego biznesu i wedle których zainteresowani internauci będą mogli Cię odnaleźć. Research słów kluczowych to podstawa każdej kampanii internetowej, zatem należy zwrócić na to szczególną uwagę. Jeżeli chodzi zaś o CTA, to jest to subtelne nawołanie czytelnika do podjęcia jakiegoś działania. Nie chodzi o konkretny zakup, a np. o zapoznanie się z daną ofertą. Nie chodzi o zamówienie produktu, a o porównaniu jego zalet z innymi produktami. Nie można być nachalnym – to odstrasza, zamiast pomagać!

Forma

Artykuły sponsorowane mogą przybierać różne formy, a ich stałą, niezmienna cechą jest ekspercki charakter. Mają przede wszystkim kreować wizerunek reklamodawcy jako niezależnego specjalisty, który ma chęć, żeby w nieodpłatny sposób dzielić się z ludźmi swoją wiedzą i doświadczeniem.

Można robić to na różne sposoby; komentarz ekspercki, wywiad, felieton, poradnik… Forma, w stosunku do treści, jest drugoplanowa, lecz oczywiście nie jest też bez znaczenia. Warto natomiast zadbać o odpowiedni tytuł; ma on przyciągać uwagę internauty, jednak nie być tabloidowy. Trzeba umieć zachować umiar, pomiędzy tym, co wartościowe, a tym, co klikalne. Umiejętność balansowania między tymi dwoma wartościami stanowi o jakości artykułu sponsorowanego.

Przekaz

Nie da się ukryć, że osoby i firmy sięgające po artykuły sponsorowane mają w tym pewien cel – pozyskanie klienta. Nie jest to jednak forma reklamy, gdyż w bezpośredni sposób nie namawia do dokonania zakupu. Reklamą może być banner oferujący konkretną usługę, ale nie artykuł sponsorowany. Na czym więc polega jego marketingowy charakter? Na przekazie!

Przekaż każdego artykułu sponsorowanego powinien być jasny: ucz się z naszego doświadczenia i zaufaj nam. Wiemy co robimy i chcemy podzielić się z Tobą naszą wiedzą i właśnie dlatego powinieneś nam zaufać. Jesteśmy na tyle pewni siebie, że przekazujemy Ci za darmo wartościowe informacje, więc nie pozostało Ci nic innego, jak sprawdzić naszą ofertę.

Takie podejście jest nastawione na efekt długofalowy, jednak pozwala na nawiązanie trwałej, sukcesywnej relacji z klientem. Przekaz powinien zatem opierać się na rzetelnej i rzeczowej informacji, która świadczy o naszej kompetencji. Nie można oczywiście spodziewać się natychmiastowej reakcji odbiorców, gdyż artykuły sponsorowane kreują wizerunek, a nie sprzedają towary. Na efekty trzeba poczekać troszkę dłużej, jednak są one dużo bardziej wartościowe niż pojedyncze transakcje.

Podsumowanie

Artykuł sponsorowany musi mieć pewną określoną formę, co wynika z jego specyficznego charakteru – mimo że jest narzędziem marketingowym, to nie ma formy reklamy, a informacji o zabarwieniu reklamowym. Umiejętność pisania dobrych artykułów sponsorowanych to prawdziwa sztuka i dobrze napisane nie będą różniły się niczym od zwykłych, autorskich artykułów. 

Autor

Content marketing, czyli marketing treści po polsku

Redakcja serwisu MarketingTresci.pl

Zobacz również

Kontakt

E-mail: kontakt@marketingtresci.pl

Serwis stworzony z myślą o szerzeniu wiedzy związanej z marketingiem w internecie, gdzie główną strategią jest Content Marketing.